Tässä yhteydessä tarkoitan ”pk-yrityksellä” sellaista perinteistä yritystä tai ammatinharjoittajaa, jonka työ tai tuote myydään kasvotusten, puhelimitse tai sähköpostilla; eli mistä voisi käyttää nimikettä ”kivijalka”. Monet tämäntyyppiset yritykset saattavat löytyä Google-haun perusteella maksimissaan Fonectan tai vastaavan yritysluettelon hakemistosta, tai jos esim. omat kotisivut löytyvät, ne on hankittu ”koska pitää olla” ja ovat jo parhaat päivänsä nähneet. Tässä artikkelissa listaan kahdeksan pätevää syytä, miksi sinunkin yrityksesi tulisi panostaa ”nettiläsnäoloon” (eli engl. online presence).

1. Jos et ole netissä, oletko edes olemassa?

Viitaten vanhaan filosofiseen sanontaan, että ”jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan sitä kuule; kaatuiko se?”, niin voisi myös kysyä, että onko yritys, joka ei löydy netistä, edes toiminnassa? Itselläni tulee aina sellainen hämärä olo, jos pitäisi käyttää jonkun aiemmin itselle tuntemattoman yrityksen palveluita, eikä Google-haulla löydy muuta kuin y-tunnus… Onkohan se konkassa?

Rakennuttamalla omat kotisivut ja luomalla läsnäolo Googleen, saat napattua epävarmat asiakasehdokkaat kriittisellä hetkellä. Varsinkin jos samassa tai naapurikunnassa on kilpailija, joka on jo nettiin kerennyt.

2. Brändikuvan kohentaminen

Noin puolet kuluttajista kokee, että yrityksen kotisivujen ulkoasu on tärkein yrityksen koettuun luotettavuuteen vaikuttava tekijä. Mitä nuorempi kohderyhmä on, sitä enemmän se korostuu. Olemattomat, tai varsinkin vanhanaikaisiksi jätetyt kotisivut antavat epäammattimaisen kuvan yrityksestä, ja saattaa synnyttää potentiaalisissa asiakkaissa epäluuloa. Toisaalta huolella viimeistellyt kotisivut, joista löytyy asiakasehdokkaan hakemaa tietoa, antaa yrityksestä positiivisen ja luotettavan kuvan. Vuonna 2017 oletetaan, että jos liiketoimintaa tehdään tosissaan, on myös kotisivuihin panostettu. Tähän pätee vähän sama kuin 1-kohdassa: ovatko vanhanaikaiset sivut vaan unohtuneet nettiin, vai onko yritys vielä toiminnassa?

3. Ehdottomasti parempaa asiakaspalvelua

Netissä pystyt pitämään kaikkien asiakkaiden saatavana ajantasaiset yhteystiedot, perustiedot (tai miksei yksityiskohtaisetkin) tuotteesta sekä esim. usein kysytyt kysymykset osionkin. Asiakkaat etsivät kotisivuilta tietoa sekä ennen ostopäätöstä, että ostetun tuotteen ongelmatapauksessa. Tällöin kotisivuilta löytyvä tieto voi olla juuri se, mitä asiakas etsii, ja säästää täten omaa aikaasi, ja lisää myyntiä.

4. Globaali asiakaspotentiaali

Hyödynnät nettimyyntiä tai et, miten ulkopaikkakuntalainen tietää olemassaolostasi? Miten 500km päässä asuva, juuri sinun tuotteitasi tarvitseva perheenisä tietää tulla koputtelemaan, kun sattuu olemaan lähistöllä muilla asioilla? Luomalla läsnäolosi nettiin luot mahdollisuuden tulla löydetyksi myös esim. turistin tai ulkopaikkakuntalaisen haussa. Parhaimmillaan asiakas näkee sinut vielä kartalta liikkuessaan lähistöllä, vaikka ei olekaan paikallisia.

5. Säästä omaa aikaasi

Mikset ottaisi tarjouspyyntöjä, tilauksia tai jopa tekisi kauppaa netin kautta? Nettikanavasi ovat auki ympäri vuorokauden, ja asiakkaan kotisivujen kautta itse näpyttämä tilaus on taatusti sinulle ajalliesti järkevämpi kuin puhelinkeksustelu, joka yleensä osuu juuri huonoon aikaan.

Kun osoitteesi, tuotetiedot ja muut tarpeelliset kuvaukset ja kuvat löytyvät kotisivuilta, asiakkaan ei tarvitse kysellä niitä sähköpostitse tai puhelimitse suoraan sinulta. Hän vain ilmestyy paikalle, parhaimmillaan ostopäätös valmiiksi tehtynä!

6. Investointi on pieni

Yrityksen vieminen nettiaikaan ei vaadi valtavia investointeja, ja on kustannuksiltaan täysin mahdollista pienyrityksellekin. Riippuen tarpeista ja tavoitteista hinta on muutamasta satasesta pariin tonniin, (lisää voit tiedustella meiltä suoraan). Kotisivujen, some-tilien ym. avaaminen sujuu kaiken lisäksi osaavalta kaverilta muutamassa viikossa, jonka jälkeen voi ruveta jo nauttimaan investoinnin hedelmistä! Jatkat tuttujen tuotteidesi myyntiä, mutta moninkertaistat asiakaspotentiaalin!

7. Offline-liiketoiminnan nettimainostaminen on tätä päivää, ja on todistetusti kannattavaa!

Tutkimukset näyttävät että onnistunut nettikampanja tuottaa helposti moninkertaisen arvon myynnissä. Google AdWords-hakumainoksissa pystyy nykyään näyttämään ns. laajennuksia, joissa yksi vaihtoehto on sijainti. Nämä laajennukset auttavat myös kohdistamaan mainoksia lähistöllä liikkuville, ja tuovat siten arvokkaampia silmäpareja. Samaisessa mainosverkossa pystyy myös seuraamaan jonkun verran miten hyvin mainoksen nähneet oikeasti löytävät kauppaan, jolloin pystyy toteamaan mainosten osuvuuden ja kannattavuudenkin paremmin.

8. Hyödynnä analytiikkaa, jotta voit vastata paremmin kysyntään

Seuraamalla analytiikkaa siitä, kuka, missä ja milloin käy sivuillasi, sekä miten he löytävät sinne, saattaa kertoa jotain tärkeää kohderyhmästäsi, asiakaspotentiaalistasi, tai toimialasi kysynnästä. Ota käyttöön kattavat Google Analytics -raportit!

 

Summa summarum: Huolehdi online-imagostasi hyvin. Asiakkaat huomaavat sen!

Robin Flykt

Senior Web Developer & yrittäjä, Frontcode Oy

Robin Flykt on kotisivusuunnittelija, kauppatieteilijä sekä start upeista ja liiketoimintojen kehittämisestä innostunut yrittäjä ja perheenisä. Ota yhteyttä kotisivu- ja digitalisaatioasioissa: [email protected] / 0443598890

Pin It on Pinterest